Smakebit på søndag: De gamles krig

Det er søndag og tid for litterære smakebiter hos Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. Eg har nettopp starta på De gamles krig av John Scalzi, ei av bøkene som Vendetta Forlag nyleg har gitt ut i sin science fiction pocketbokserie. Tdlegare har eg lese og skrive omtale av Enders spill som eg likte veldig godt, og Snow Crash som eg var litt meir lunken til.

degamleskrig-275x355

scifisamlet-275x355

De gamles krig har litt samme utgangspunkt spm Enders spill, men med ein viktig forskjell: i Enders spill var det talentfulle barn som blei sendt ut i verdensrommet for å bli trent opp til krigføring, i De gamles krig er det (som tittelen antyder) gamle mennesker som melder seg frivillig til å delta i den intergalaktiske krigen. Menneska har kolonialisert rommet, og er involvert i krigføring med andre rasar om dei få planetane det er mogleg å busette seg på. Boka starter med at John Perry fyller 75 år og besøker kona si grav. Deretter går han for å melde seg inn i hæren. Dei vil nemlig ikkje ha unge menneske i hæren, berre eldre menn og kvinner med deira erfaring og kunnskap.

Jeg signerte. «Paragraf fire: Jeg forstår at ved å melde meg frivillig til tjeneste i de Koloniale Forsvarsstyrkene samtykker jeg til alle slags medisinske, kirurgiske eller terapeutiske opplegg og inngrep som de Koloniale Forsvarsstyrkene finner nødvendige for å forsterke kampevnen.» Og her var det: Grunnen til at jeg og et utall andre 75-åringer skrev oss inn hvert år. En gang sa jeg til bestefaren min at når jeg var på hans alder, ville de ha funnet ut hvordan man drastisk kan forlenge menneskets levetid. Han lo av meg og sa at han hadde trodd det samme, og likevel var han her og hadde endt opp som en gammel mann. Og her er jeg også. Problemet med aldringen er ikke at det er en forbanna ting etter den andre – det er alle de forbanna tingene på en gang, hele tiden.» (s. 14)

Så langt interessant og ganske underholdande lesning, er spent på fortsettelsen! Du finn fleire spennande science fiction-titlar hos Vendetta. Det er riktignok eit sterkt maskulint preg på titlane og forfattarane, så håper det kjem fleire kvinnelege forfattarar på lista også etterkvart:)

About Frøken Vims

Lærar & vestlending. Fotballmamma. Vimsekopp. Periodelesehest og periodebloggar. Glad i å lese fantasy og science fiction, morsomme bøker og romantiske bøker, serier og Nobelprisvinnarar, feelgoodbøker eller tåreperser. Til og med krim ein sjeldan gong. Les barne- og ungdomsbøker med egne barn og med elevane mine. Kan kontaktast på vims@live.no
Dette innlegget vart posta under Dystopi, Science fiction, Smakebit på søndag og merkt , , , , , , . Bokmerk permalenkja.

22 Responses to Smakebit på søndag: De gamles krig

  1. Tine seier:

    Dette er kanskje en manne sjanger? Science fiction er ikke det jeg leser mest av, men kanskje jeg skulle gitt det en sjanse… God søndag!

    • Frøken Vims seier:

      Ja, kanskje enkelte retninger innan sci-fi i alle fall? Men eg har lest sci-fi som eg liker veldig godt, og som ikkje er fullt så militært preg på:)

  2. Monika seier:

    Science fiction? Jag är alltid på jakt efter bra science fiction. Tack för smakebiten!

  3. Åslaug seier:

    Jeg leser veldig sjelden science fiction, gjorde det for mange år siden. Men en vet da aldri! Bra tips iallefall. Ha en god dag.

  4. Melusine seier:

    Ukjent forfatter og bok for meg, men science fiction liker jeg så denne skal noteres. Takk for tips 🙂

  5. anette seier:

    Spennende smakebit, og ganske så forskjellig fra det jeg vanligvis leser 🙂

  6. astridterese seier:

    Jeg leser igrunnen litt lite sci-fi, hvert fall i forhold til hvor godt jeg liker det. Jeg er spesielt svak for undersjangeren humoristisk sci-fi. Det har vel noe å gjøre med den klassiske «too many books, too little time!» 🙂
    Ha en riktig fin dag!

    • Frøken Vims seier:

      I know…, samme problem her;) Liker godt sci-fi, og har lyst å lese meir (men det er mykje anna eg har lyst å lese også…). Har skjønt no at militær sci-fi er ein egen undersjanger, så kanskje eg skal prøve å utvide repertoaret litt til andre undersjangerer…

  7. Ewelina seier:

    Detta låter intressant! tack för smakebiten 🙂

  8. Leser i grunnen veldig lite sci-fi men denne ble jeg veldig nysgjerrig på så den noteres ned, tusen takk for smakebit og tips! Ha en fin dag!

  9. Boktjuven seier:

    Tack för smakebiten. Jag tokgillade Enders game och har läst hela första serien och nästan hela Shadow-serien.

    • Frøken Vims seier:

      Wow, du har full oversikt over Ender-universet du da? Eg har lurt på om eg skal lese videre i Enderserien eller ikkje. Litt redd for at resten av serien ikkje skal leve opp til første boka, siden eg likte den så godt…

  10. Tack för smakbiten. Läser rätt lite science fiction men det är alltid intressant att höra vad som är aktuellat.

  11. rufsetufsa seier:

    Jeg har dessverre lest meget lite science – fiction 😦

  12. Frøken Vims seier:

    Det er aldri for seint;)

Legg att eit svar

